Festival del Futuro

Ethical robots to help the elderly population.

Paolo Fiorini was one of the speakers of the Festival del futuro in the session “Living healthier and longer: challenges and promises for the next decade”, talking in particular about the development of robotics to support aging.

Complete speech [IT LANG]

Robotics, home automation and sensors for an aging society? In Verona we have an excellent center in this regard. The research deals with exploiting robotics to improve and monitor treatments but also mobility, we think of exoskeletons.

But also artificial intelligence can intervene in cognitive support, in this field there are many studies in particular in support of surgery or in the recognition of the onset of diseases. We must design solutions that are respectful of ethics and communication and new types of education and training must be developed to allow the conscious use of new technologies without being dominated by them.

Festival del Futuro

The first edition of the Festival del Futuro took place in Verona on 16 and 17 November 2019. A two-day journey and plenty of meetings with 38 future makers of our time: scientists, doctors, economists, entrepreneurs, environmental and geopolitics experts.

More information at the official website: https://festivaldelfuturo.eu/

CARS 2019

Computer Assisted Radioloy and Surgery Conference

Rennes, 18-21 June 2019

It was a pleasure for us to participate in one of the most important forums for innovation in healthcare technology.

Paper presentation: Tagliabue, E., Dall’Alba, D., Magnabosco, E., Tenga, C., Peterlik, I., & Fiorini, P. (2019). Position-based modeling of lesion displacement in ultrasound-guided breast biopsy. International journal of computer assisted radiology and surgery, 1-11

Official website: https://www.cars-int.org/

In the picture: Hirenkumar Chandarant Nakawala, Eleonora Tagliabue, Bogdan Maris.

Robotica, trasformazione digitale e apprendimento

9 maggio 2019, ore 9.30 presso l’Istituto tecnico-tecnologico Ferraris, Via del Pontiere, 40, Verona

Una giornata dedicata all’innovazione tecnologica

Speedhub, il Digital Innovation Hub di Confindustria Verona, in collaborazione con Comau, azienda italiana leader nei prodotti e sistemi di automazione industriale avanzata, e con il dipartimento di Informatica dell’ateneo, promuove l’evento “Robotica, trasformazione digitale e apprendimento”, che si terrà il 9 maggio alle 9.30 all’istituto tecnico-tecnologico Ferraris.

L’evento si aprirà con i saluti di Franco Fummi e di Riccardo Muradore, docenti di Sistemi di elaborazione delle informazioni dell’ateneo scaligero, che presenteranno il progetto di eccellenza del dipartimento “Informatica per Industria 4.0e la nuova laurea magistrale in Robotics & digital manufacturing engineering.

Si proseguirà con la premiazione per il conseguimento del patentino della robotica ai migliori studenti del Veneto, Trentino e Friuli. In seguito, si svolgeranno tre workshop paralleli a partecipanti ristretti: e.DO Experience per gruppi scolastici su prenotazione; eDO cafè, riservato al confronto con dirigenti e docenti scolastici, fondazioni, associazioni e musei; HUMANufacturing Technology con l’introduzione alla vision Comau, il nuovo esoscheletro indossabile MATE e il veicolo a guida autonoma Agile1500, riservato a piccole, media e grandi aziende e università.

La robotica è ormai un elemento tecnologico indispensabile per qualunque professione e tutti dovrebbero averne una conoscenza di base, così come per l’informatica e i telefoni cellulari.
Ccon le iniziative che abbiamo in corso, che saranno aperte alle scuole, alle aziende e agli ordini professionali, vogliamo dare un contributo importante all’alfabetizzazione robotica della città e della regione e contribuire a migliorare sia i processi produttivi delle aziende che la vita indipendente delle persone.

Prof. Paolo Fiorini

ALTAIR Robotics Lab Founder and Directior

Il robot in Fabbrica cerca “giovani assistenti!” Leggi l’articolo a questo link: https://bit.ly/2WYB8uT

Mutamenti Epocali

25/02/2019 H21:00 Aula Morgagni del Policlinico Universitario, Via Giustiniani, 2, Padova

Nuove frontiere della robotica: implicazioni umane e sociali.

A speech by Prof. Paolo Fiorini in the context of the “Mutamenti Epocali” corso di Cultura 2019 by Fondazione Ex-Antonianum, Padova.

Ex-Antonianum is an association that unites the alumni of the Antoniamun University College of Padua, in Prato della Valle, founded in 1905 by the Society of Jesus.

Full programme here